Czym jest ostatnia wieczerza dla praktykującego chrześcijanina ? Na pewno jest ona czymś wyjątkowym, niezwykłym, a być może nawet mistycznym. Najsłynniejszym obrazem przedstawiającym jest „ostatnia wieczerza” mistrza Leonarda da Vinci. Jednak co z pozostałymi dziełami przedstawiającymi Jezusa wraz z jego uczniami ? Oto pozostałe przykłady ostatniej wieczerzy na płótnach
Obraz „Ostatnia wieczerza” autorstwa Jacopa Tintoretta.
W przeciwieństwie do obrazu Leonarda da Vinci, mamy tutaj nieco inne spojrzenie na ostatnią wieczerzę. Po pierwsze już na samym wstępie widać, że autor obrazu inaczej gra barwami oraz kolorami. Tutaj dominują ciemniejsze barwy, które sprawiają, że mamy wrażenie, że akcja odbywa się w ciemnym pomieszczeniu, prawdopodobnie jakiejś karczmie lub sali. Całość jest przedstawiona jest jakby pod skosem, a sam Chrystus podaje swoim uczniom komunię. Na dodatek na obrazie występują też inne postacie takie jak słudzy czy też zlatujący się aniołowie. Całość sprawia, że jest to zupełnie inny obraz z ostatnią wieczerzą, niż ostatnia wieczerza Leonardo Davinci.
Ostatnia Wieczerza autorstwa El Greco.
Obraz tego mistrza nieco bardziej skupia się na postaci Chrystusa, gdyż to on jest centralną jego postacią. W przeciwieństwie do dzieła Tinoretta czy też Leonarda da Vinci, stół, przy którym Chrystus siedzi ze swoim uczniami, jest kwadratowy, a uczniowie siedzą wokoło. Dominującą barwą jest czerwień, większość postaci ma szaty w kolorze purpury, wyjątkiem jest tutaj Judasz, który przedstawiony jest na czarno, przez co widz od razu wie kto jest winny zdrady Chrystusa. El Greco zabawił się też nieco kompozycją, gdyż dzięki umiejętnemu namalowaniu kafli, mamy wrażenie, że widzimy głębię obrazu.
Dzieło Nikołaja Gaya
Na specjalną uwagę zasługuje obraz ostatnia wieczerza autorstwa rosjanina Nikołaja Gaya. W przeciwieństwie do innych obrazów przedstawiających ostatnią wieczerzę jako swego rodzaju ucztę, to tutaj mamy do czynienia z zupełnie innym podejściem, gdyż tutaj już jest końcówka wieczerzy. Barwą dominującą obrazu jest czerń, która jest rozświetlana barwą lampy oliwnej. Centralnymi postaciami są tu Chrystus leżący na łożu, u którego stóp siedzi święty Jan, a najbardziej rozświetloną postacią jest święty Piotr, przedstawiony tu jako starzec. Natomiast w kompletnym mroku siedzi uczeń, który zdradził Chrystusa i wydał go na śmierć, czyli Judasz. W przeciwieństwie do innych tego typu dzieł nie widać na nim wszystkich apostołów.
Podsumowanie
Przedstawienie ostatniej wieczerzy na obrazach zmieniało się dość znacząco na przestrzeni wieków. Inaczej przedstawiano ją w średniowieczu, czy też czasach renesansu, a jeszcze inaczej w XIX wieku co pokazują obrazy Leonarda da Vinci, czy też Nikołaja Gaya. Jest to jednak jeden z najbardziej istotnych motywów dla chrześcijan obok motywu krzyża i Golgoty. Są to często dzieła światowej klasy, które, mimo że nie są tak znane, jak dzieła da Vinci, to warto jednak je zobaczyć.